Sidevisninger i alt

torsdag den 13. marts 2014

Northland Sheep Dairy - Cheese Making.mov

)

Jeg er meget fascineret af denne video, det er simpelthen mit drømme scenarie, med sådan et lille ostemejeri.

En skam, at det er så umuligt her i Danmark at få lov til den slags....

Men heldigvis kan man stadig lave til sig selv og også af rå mælken, hvilket jeg absolut bedst kan lide, da det på den måde er den "mest naturlige" ost der kommer ud af det.

I dag har jeg lavet en Spansk Manchego ost for første gang. Den er til gengæld lavet af 40 liter mælk, så jeg måtte have begge mine store gryder igang på en gang.

Indtil videre ser det fornuftigt ud, osten står i pressen og presses natten over med 40kg. I morgen skal den så i saltlage et døgns tid og derefter tørre.

Jeg glæder mig til også at prøve denne specielle ost, da den kan spise i mange stadier, lige fra en måned til et år kan den modne. I Spanien får osten en naturlig skimmel på ydersiden og osten bliver bare gnedet med olivenolie udenpå. Jeg har ikke endnu taget stilling til, om jeg ønsker skimmelsvampe i mit lager, da det jo også vokser på andre oste så.

I udlandet har man et meget anderledes forhold til det, at osten er blå/grå udenpå end vi har her i Danmark.

Jeg forstår iøvrigt ikke, at vi har så strenge regler omkring det, at producere og sælge ost. I EU produceres der utrolig mange oste ude på bjerget i alpehytter over åben ild og mælken lige fra koen. Vi både indfører og sælger disse fantastiske oste i Danmark... Set med mine øjne, er det en anelse dobbelt moralsk....

Billede af min første Manchego kommer på her senere og også hvad den vejer..Nyd videoen, jeg håber i får noget ud af den, selv om det er udenlandsk sprog.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar