Sidevisninger i alt

torsdag den 16. januar 2014

Vacum oste

Jeg har nu efterhånden pakket flere af mine vacum pakkede oste ud og også smagt på dem.
Det virker som en rigtig god løsning med at vacumpakke, min emmentaler ser endda buttet og fin ud, så det bliver spændende at se om der er større huller i den når den bliver moden.

Jeg pakker også mine stilton oste i vacum, de får en sjov gulgrøn farve mens de ligger i pakken og det er som om der trækker noget valle ud fra dem, men når de så kommer ud af posen og bliver lagt i en osteboks, bliver de fine blå igen som de skal være og de modner videre i køleskabet.

Om det er en dyr måde at opbevare ostene under modning/lagring, kan man jo så diskutere. Der går en del plast til ved vacum metoden.

Jeg kan nok godt lide at veksle lidt mellem de forskellige metoder.... Min parmesan er feks. penslet med osteplast fra www.hjemmeproduktion.dk.
Det bliver sådan en fin blank og hårdfør overflade som nemt kan ligge et år eller mere. Der er stadig en lille knast af min første Romano parmesan tilbage fra den 29/4.2012 - den er bare hård og fin og kan stadig nemt rives over lidt pasta...

Ostene bliver en større og større passion for mig som tiden går. Jeg følger flittigt mine brier, der har fået et drys blåskimmelkultur i midten og er meget spændt på hvad de bliver til.... Mere herom følger senere med foto...

Efterhånden har jeg også fået en ret stor berøringsflade med andre oste entusiaster, endda i andre lande...
Det giver et rigtig godt indspark til en fælles hobby.
Det diskuteres så ofte her i Danmark, om voksne og større børn skal drikke mælk. Dette foto har jeg taget på et Belgisk ostemuseum og det viser, synes jeg et billede af styrke og sundhed.

Her er et foto mere fra museet af en gammel ostepresse. Skulle nogen have lyst at se dette fantastiske sted og smage oste og vine som stedet stadig producerer, så kommer der her et link...
http://www.bargaintraveleurope.com/10/Belgium_Old_Cheese_Makery_Passendale.htm


Ingen kommentarer:

Send en kommentar