Sidevisninger i alt

onsdag den 8. januar 2014

Ostestørrelse kontra pres

Mit sidste indlæg om Romanoen, den store - har jeg angivet nogle kilo der skal presses med.
Når man laver ost, er antallet af kilo der presses med, afhængig af størrelsen på formen osten laves i.

Så hvis du ikke vil lave osten af 28 liter mælk og bruge en form på 27 cm i diameter som jeg gjorde her, skal du justere de kg. der presses med efter formens størrelse ( antal kvadrat centimeter af formen ).

Formlen er radius x radius x 3,14...

Jeg skal i morgen igang med at lave en Gruyere i den samme store form, som jeg brugte til Romanoen og samtidig vil jeg prøve at lave en blød ost med både hvid og blå skimmel. Har tænkt mig at lave den med lidt af en creme blå klosterkrone fra høng. Så skulle det teoretisk blive den samme ost med samme smag, men det må vi jo se til når den skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar