Sidevisninger i alt

fredag den 17. januar 2014

Cambozola som de ser ud i dag

Jeg har før skrevet om mine forsøgs oste, Cambozola.
De står i gangen, hvor der nu er omkring 10-11 grader, hvilket jeg mener må være perfekt til dem.
Ved at lade dem stå i gangen, slipper jeg for risikoen med, at de smitter mine andre oste i modnings skabet.
Jeg har taget et par billeder af dem som de ser ud i dag.
Ostene er ved at blive fint hvide udenpå og på skærefladen kan man tydeligt se det blå skimmel er ved at udvikles indeni også.
En af ostene har også lidt blåt på den ene side, men det viser bare hvor aktiv den blå skimmel er.
Jeg har oplevet engang, at en af mine skæreoste blev blå indeni og det er hvad man nemt kan opleve, når man har ostene i det samme skab.

Nogle af mine kursister oplever, at deres faste oste mugner, når de holder dem i en boks for at højne luftfugtigheden. Når man har osten i et fugtigt miljø, er det netop også "meget" vigtig, at man oftest hver dag vasker osten i saltlage. Da skimmel jo netop kræver høj luftfugtighed for at udvikle sig.

Jeg har en stor gruyere liggende i modnings skabet pt. den har en spand stående på hovedet ovenpå osten og jeg målte luftfugtigheden til 80% i dag. Osten bliver hver dag vasket af i saltlage i de første 12 dage. Derefter tørrer jeg osten ved at lade den ligge utildækket indtil overfladen er godt tør. Derefter vokser eller plaster jeg osten for at beskytte den udefra mod angreb.

Det bliver spændende at smage de hvid/blå cambozola... I Danmark sælges de som Høng oste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar